Kouluttaja, tavoittaako viesti, oppiiko kukaan?
Olet oman alasi asiantuntija, tiedät aiheestasi kaiken ja innostut siitä. Haluat jakaa omaa ilosanomaasi muille. Ihana tilanne! Kouluttaja, tavoittaako viesti, oppiiko kukaan? Mitä osallistujat muistavat koulutuksen jälkeen?
Itsekin koulutuksissa istuneena tiedän, että tiedot voi kaataa koulutettavien päälle miettimättä sen enempää viestin perillemenoa tai oppimista. Tuloksena on yleensä paljon hukkaan heitettyä aikaa ja harmitusta. Itse asiassa oppimisen tavoite ja ilo jäävät saavuttamatta.
Toisaalta olen myös ollut mukana koulutuksissa, joissa kouluttaja on paneutunut siihen, että hän esittää asiansa mielenkiintoisesti ja koulutettavia aktivoivasti. Lopputulos on yleensä merkittävästi parempi. Kannattaa siis viilata koulutusmenetelmät kuntoon.
Kouluttajakin tarvitsee koulutusta
Jotta kouluttajana tavoitat viestilläsi koulutettavan, on oman alasi tietämyksen lisäksi hyvä ymmärtää ylipäänsä jotain oppimisesta.
Oppiminen on tietojen, taitojen tai tapojen omaksumista. Se voi tapahtua opiskelemalla, opettelemalla tai harjoittelemalla tai vaikka kokemuksen, esimerkin tai ympäristön vaikutuksen kautta.
Oppimistapoja on monenlaisia ja sinun kannattaakin sisällyttää koulutukseesi erilaisia oppimista edistäviä menetelmiä. Esimerkiksi
- aktiivinen oppiminen korostaa koulutettavien osallistumista ja vuorovaikutusta oppimisprosessissa
- käänteinen oppiminen kannustaa ensin omatoimiseen opiskeluun, jonka jälkeen asioita käydään läpi yhdessä kouluttajan kanssa
- pelillistetty oppiminen käyttää pelejä ja pelillisiä elementtejä oppimisen välineinä
Parhaiten viestisi tavoittaa kuulijan, kun käytössäsi on monipuolinen kattaus eri metodeja.
Miksi nähdä vaivaa tullakseen paremmaksi kouluttajaksi?
Haluat onnistua, kehittyä ja olla hyvä siinä, mitä teet. Toivot osallistujien innostuvan ja osallistuvan. Tavoitteesi on, että viesti menee perille ja kaikki oppivat. Sekä oppilaita että kouluttajaa harmittaa, jos aikaa tuhlaantuu koulutuksiin, joista ei jää mitään käteen ja hyöty jää laihaksi. Se on resurssien tuhlausta yksilö- ja organisaatiotasolla.
Jos haluat saada viestisi perille, on pysähdyttävä miettimään kysymyksiä miksi, mitä ja miten.
Miksi koulutat? Miksi haluat muiden oppivan tämän asian? Miksi se antaa lisäarvoa koulutettavalle?
Mitä koulutat? Mitä asioita sisällytät koulutukseen? Mitä haluat osallistujien oppivan?
Miten koulutat? Miten esität asiasi, jotta kaikki oppivat? Miten ylläpidät osallistujien mielenkiinnon?
Kun olet miettinyt vastauksia muun muassa näihin kysymyksiin, onnistut varmemmin, viestisi menee perille ja oppimista tapahtuu. Sen seurauksena kaikki ovat tyytyväisiä.
Kouluttajakoulutus auttaa onnistumaan
Tuliko tunne, että voisit päivittää kouluttajan taitojasi? Kehity kouluttajana-koulutus antaa sinulle taitoja, joiden avulla saat helposti rakennettua esityksistäsi ja koulutuksistasi toimivampia. Löydät uudenlaisia tapoja tarkastella koulutustilaisuuksiasi.
Kouluttajakoulutus sopii sinulle oman alasi asiantuntija, joka
- luennoit, koulutat, perehdytät tai esiinnyt erilaisissa tilaisuuksissa
- haluat kehittää koulutus- ja vuorovaikutustaitojasi
- haluat parantaa esiintymisvarmuutta ja -luontevuutta
Saat myös hyödyllistä tietoa, minkälainen koulutusmateriaali tukee parhaiten koulutusta ja esitystä, sekä vinkkejä toimiviin etätilaisuuksiin.
Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan seuraavaan koulutukseen. Varmista tulevissa koulutuksissasi, että viesti menee perille ja kaikki oppivat.
Haluatko tilata yrityksesi kouluttajille oman räätälöidyn kouluttajakoulutuksen?
OTA YHTEYTTÄKatso myös Selenen vinkit hyvään PowerPoint-esitykseen ja SmartArtin käyttöön.