Blogi: Vuorovaikutustaidot 40 vuotta sitten ja sosiaalisen median aikakautena
Perheyrityksemme sai alkunsa kohta 40 vuotta sitten, kun vanhempieni Auvo ja Raija Marckwortin rakkaus kieliin ja oppimisen uusiin tuuliin syttyi. Vanhemmillani oli yritystä perustaessaan selkeä näkemys siitä, että kielitaito sekä ihmisten välinen kommunikaatio ja vuorovaikutus ovat tulevaisuuden menestystekijöitä.
1970-luvulla ei ollut kotisivuja, somea, blogeja eikä muitakaan viestinnän välineitä. Silloin kommunikoimme kasvotusten ja puhelimen välityksellä tai kirjoitimme kirjeitä. 2010-luvulla internetin ja sosiaalisen median myötä ihmisillä on entistäkin suurempi into sekä enemmän mahdollisuuksia olla vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa.
Vuorovaikutustaitojen kehittäminen on in!
Meillä on luontainen taipumus seurata ihmisiä, jotka ovat taitavia vuorovaikuttajia, oli kyseessä sitten live-esiintyjä, blogi-kirjoittaja tai etevä somettaja. Uskon, että hyvillä vuorovaikutustaidoilla pärjää tässä maailmassa paremmin kuin millään muulla yksittäisellä taidolla. Ihailemme johtajia, jotka ovat taitavia kommunikoijia, äänestämme poliitikkoja, jotka ovat hyviä esiintyjiä – mutta huomaamme myös ne, joilla on huono kielitaito tai jotka eivät osaa esiintyä hyvin. Näin on aina ollut ja varmasti tulee myös olemaan.
Osaammeko enää 20 vuoden päästä kohdata ihmiset kasvotusten yhtä hyvin kuin nyt, vai onko seuraava sukupolvi ainoastaan taitavien somevaikuttajien sukupolvi? Tämä jää nähtäväksi. Ainakin juuri nyt yritysmaailmassa on trendinä kehittää henkilöstön vuorovaikutustaitoja. Yritykset ovat heränneet huomaamaan niiden merkityksen yhtenä tärkeänä osana yrityksen menestystä. Hyviä vuorovaikutustaitoja tarvitaan mm. asiakaspalvelussa, myyntityössä, yrityksen kansainvälistymisessä, koulutustilaisuuksissa ja yritysten sisäisessä kommunikaatiossa.
Digitalisoituvassakin maailmassa tarvitaan vuorovaikutustaitoja
Hyvät vuorovaikutustaidot ovat digitalisoituvassa maailmassa entistä tärkeämpiä – etenkin asiakaspalvelussa. Jo nyt suuri osa ongelmattomista palvelutilanteista hoidetaan digitaalisesti, mutta ongelmatilanteissa asiakas haluaa saada olla tekemisissä ihmisen kanssa, joka osaa ratkaista ongelman. Esimerkkejä huonoista digitaalisista asiakaskokemuksista on lukemattomia. Menestyjiä ovat ne, jotka osaavat kääntää ongelmat positiiviseksi kokemukseksi.
Vanhempieni näkemys vuorovaikutustaitojen merkityksestä osui siis oikeaan. Siksi missiomme on yhä sama kuin 40 vuotta sitten: antaa onnistumisen eväitä ihmisten väliseen kommunikointiin ja sytyttää vuorovaikutuksen tähtiä.
Vuorovaikutteinen some-maailma ja uusi blogimme mahdollistavat sen, että voit olla mukana seuraamassa tarinoitamme ja ajatuksiamme vuorovaikutuksen, kielitaidon ja asiakaspalvelun merkityksestä. Tervetuloa mukaan seuraamaan blogiamme! Löydät ajankohtaista tietoa myös kotisivuiltamme ja Facebook-sivuiltamme.
Annette Marckwort-Lindgren
Haluatko kommentoida? Lähetä minulle viesti: annette(at)marckwort.fi