Marckwortin tarina
Rakkaudesta kieliin, oppimiseen ja hyvään palveluun
Marckwort Oy on suomalainen koulutusalan yritys, jolla on perinteitä jo neljässä sukupolvessa. Saksassa suvun kielikoulu toimi kahdessa sukupolvessa, ja Suomessa perheyrityksemme on toiminut vuodesta 1977. Lue Marckwortin tarina.
Hannoverista Helsinkiin
Kaikki alkoi kielikoulutuksesta ja käännöspalvelusta, joilla on pitkät perinteet Marckwortien suvussa. Jo 1900-luvun alussa Marckwort Oy:n perustajan Auvo Marckwortin, VTM, isällä Gustavilla ja isoisällä oli menestyksekäs kielikoulu ja käännöstoimisto Hannoverissa. Sen asiakkaita olivat muun muassa Continentalin rengastehdas ja Leibnitzin keksitehdas.
Kielet olivat Gustavin suuri rakkaus. Eräs kieli, jota hän harrasti jo koulupoikana Saksassa, oli suomi. Hän myös avioitui suomalaisen Hilman kanssa. Gustav opetti sittemmin 15 eri kieltä, kuten kreikkaa, hepreaa ja sanskritia. Natsien mielipidevainot 1930-luvun puolivälissä saivat Gustavin ja Hilman muuttamaan Hilman kotikaupunkiin Viipuriin.
Auvo Marckwort jatkoi sukunsa perinteitä ensin kääntäjänä, sitten kielikouluttajana puolisonsa Raija Marckwortin, FM, kanssa. Myös Raijan juuret ovat yrittämisessä. Kemiläisen kauppiassuvun tyttärenä hän oppi jo koulutyttönä palvelemaan asiakkaita isänsä tukkuliikkeessä. Kemistä Raija muutti Helsinkiin opiskelemaan kieliä ja valmistui auskultoinnin jälkeen kielten opettajaksi Helsingin Yliopistosta. Veri veti pariskunnan oman yrityksen, Marckwort Oy:n kielikoulun ja käännöstoimiston, perustamiseen Helsingissä vuonna 1977.
Uusia uria koulutukseen: voiko oppiminen olla hauskaa?
Auvo toimi ensin valantehneenä kääntäjänä, mutta totesi varsin pian, että opettaminen kiinnosti enemmän. Auvon ja Raijan kiinnostus oppimisen ja opettamisen uusiin virtauksiin johti siihen, että he kävivät kielenopetuksen ohella tutustumassa ulkomailla koulutuksen uusiin menetelmiin. He oivalsivat, että koulutuksessa kyse on vuorovaikutuksesta ja sanallisen kommunikaation lisäksi sanattomasta viestinnästä, äänestä ja kehonkielestä. Ollakseen tehokasta opetuksen tulee olla aktivoivaa, omaan työhön liittyvää, mielenkiintoista ja hauskaa.
Marckworteista tuli luovan opettamisen uranuurtajia Suomessa. Marckwort Oy on tiettävästi ensimmäisenä Suomessa ottanut käyttöön suggestopedisen opetusmenetelmän. Marckwortit kirjoittivat suggestopediaan pohjautuvan kirjan, Kouluttajan uudet (v)aatteet, josta otettiin kaksi painosta. Auvo toimi muutaman vuoden ajan Suomen suggestopediayhdistyksen puheenjohtajana. Yrityksen koulutustarjonta laajeni kielikoulutuksesta kouluttajakoulutukseen, esiintymistaitokoulutukseen ja henkilöstön kehittämiskoulutukseen.
Kiinnostus ihmisten väliseen vuorovaikutukseen ja siihen, miten ihmismieli vaikuttaa oppimiskykyyn, johti NLP-konseptin tuomiseen ja kehittämiseen Suomessa. Marckwortit järjestivät aluksi NLP-koulutusta oman kielikoulunsa opettajille. Kouluttajana toimi yhdysvaltalainen Barbara Waggoner. Myöhemmin NLP-koulutusta järjestettiin yhteistyössä suomalaisten terapeuttien ja Helsingin seudun kesäyliopiston kanssa.
Yhdysvalloissa kehitetty oppimis- ja työtyyliteoria Learning Styles rantautui Suomeen Marckwortin luotsaamana 1990-luvulla. Marckwort Oy on ensimmäinen auktorisoitu Learning Styles Center USA:n ulkopuolella.
Innostus oppimiseen, osaamiseen ja vuorovaikutuksen kehittämiseen jatkuu yhä. Valikoima on laajentunut ja Marckwortin koulutuksissa käytetään esimerkiksi Disc-analyysia, jonka avulla voi tiedostaa omia luontaisia vahvuuksia sekä vuorovaikutuksessa, johtamisessa tai asiakaspalvelussa.
Coaching-opit tulivat mukaan kymmenisen vuotta sitten ja niitä hyödynnetään yritysten henkilöstön kehittämisessä sekä projekteissa.
Tärkeänä osa-alueena oppimisen alueella ovat myös fasilitointitaidot ja erilaiset tehokkaan oppimisen menetelmät sekä mielenkiinto opetusmenetelmien tutkimuksiin ja aivotutkimukseen. Kansainvälisillä konferensseilla, kuten ATD, TRAINING ja OEBD, on aina innostavaa ja mielenkiintoista käydä haistelemassa uusia tuulia ja kuulemassa alan asiantuntijoiden oppeja.
Vuorovaikutuksen avulla kohti parempaa asiakaspalvelua
Raija ja Auvo oivalsivat nopeasti, että koulutuksen uusia, tehokkaita suuntauksia pystyi soveltamaan yrityselämän eri alueille. Monet yritykset ymmärsivät mielikuvan ja asenteen merkityksen asiakaspalvelussa ja kiinnostuivat esimerkiksi NLP:n hyödyntämisestä puhelin- ja asiakaspalvelussa. Raija kävi Saksassa hakemassa lisäoppia, kirjoitti aiheesta kaksi kirjaa ja aloitti yrityksille ja organisaatioille asiakaspalvelu-, puhelinpalvelu- ja sähköpostipalvelukoulutusten pitämisen. Marckwort on kouluttanut lukuisten yritysten henkilöstöä ja esimiehiä kehittämään asiakaspalvelutaitoja.
Vuosituhannen vaihteessa Marckwort lisäsi palvelutarjontaansa asiakaspalvelun tason mittaamisen mm. mystery shopping -menetelmällä sekä asiakastyytyväisyystutkimuksilla. Nykyisin Marckwort Oy toteuttaa myös laajempia asiakaspalvelun laadun kehittämisprojekteja yrityksille, sekä asiakaspalveluesimiesten valmennusta.
Seuraava sukupolvi ja jatkuva kehitys koulutusten maailmassa
Marckwortien koulutusperinne jatkuu neljännessä polvessa tytärten voimin. Annette Marckwort-Lindgren, KTM, on Marckwort Oy:n toimitusjohtaja ja luotsii jatkuvasti muuttuvassa ja kansainvälistyvässä toimintaympäristössä. Seléne Marckwort, FM, kehittää yrityksen koulutuspalveluita, vastaa Marckwortin kouluttajien kouluttamisesta ja on kokenut, innostava ja pidetty vuorovaikutustaitokouluttaja. Seléne kouluttaa sekä kouluttajakoulutuksia, vuorovaikutuskoulutuksia, myyntikoulutuksia ja asiakaspalvelutaitoja yrityksissä. Selenen mieluisinta työtä on kouluttaa asiantuntijoita, järjestelmäkouluttajia, perehdyttäjiä ja opastajia toimimaan innostavina kouluttajina ja mielenkiintoisina esiintyjinä. Sekä Selenellä että Annettella on aito halu auttaa asiakasyrityksiä ja niiden henkilöstöä kehittymään ja saada näkyvää muutosta aikaan.
2020-luvulla oppimisen ja kehittymisen teemana on noussut vahvasti esille työmaailman erikoistilanne pandemiasta johtuen ja siihen liittyvät osaamisen, vuorovaikutuksen ja jaksamisen haasteet. Etätyö on tuonut mukanaan uudenlaisia osaamisen tarpeita ja vuorovaikutuksen muotoja. Sekä tekninen osaaminen, että etäpalaverien ja etäkoulutusten vuorovaikutuksen onnistuminen on useille uutta ja siihen tottuminen vie oman aikansa. Osaamisen johtaminen, rekrytointi, perehdytykset, asiakaspalvelu ja myynnin edistäminen ovat edelleen tärkeitä ja niiden onnistuminen myös etäyhteyksien kautta on monelle edellytys toiminnan jatkumiselle.
Ihminen ja oppiminen eivät muutu – vaan työkalut ja menetelmät. Uskomme yhä ilolla opettamiseen, sydämellä johtamiseen, positiiviseen vuorovaikutukseen ja aina uuden oppimiseen avoimin mielin.
Oppiminen on ihana asia!
Julkaisuja vuosien varrelta
- Marckwort, Auvo 2015: Saksalainen isäni ja minä.
- Marckwort, Auvo – Marckwort, Seléne 2015: Kehitä esiintymistaitoja. Opas- ja vinkkikirja esiintyjille ja kouluttajille.
- Javne, Benjamin – Marckwort, Raija 2013: Sujuvaa asiakaspalvelua sähköpostitse. Opas asiakaspalvelijoille ja esimiehille.
- Marckwort, Auvo – Marckwort, Raija 2016: Ole hyvä asiakaspalvelija vaativissa tilanteissa.
- Marckwort, Auvo 1999 ja 2007: Ole hyvä esiintyjä ja kouluttaja. Mermerus.
- Marckwort, Raija 1998: Ole hyvä puhelimessa. Mermerus. Ilmestyi myös ruotsiksi: Ny ton i telefon, Mermerus 1998
- Goodnow, John – Marckwort, Seléne 1998: Whole in one. Gummerus.
- Marckwort, Raija – Marckwort-Lindgren, Annette 1993: Kiitos soitosta. Kirjayhtymä.
- Marckwort, Auvo – Marckwort, Raija, 1992: Kouluttajan uudet (v)aatteet. Kirjayhtymä, ja Mermerus 1994. Teos ilmestyi myös ruotsiksi nimellä Ett nytt mod(e) i undervisningen. Mermerus 1996.
- Marckwort, Auvo – Pitkänen, Heikki 1987: Johtaja esiintyjänä ja neuvottelijana. Taloustieto.
- Marckwort, Auvo 1985 ja 1993: Machen Sie mit – Saksaa suggestopediseen opetukseen. Otava.